Försenad utveckling

Författare: Gunilla Karlsson Kendall
Publicerad: 2020-12-14
Antal sidor: 80

Vad kan förskolan göra för att hjälpa barn med försenad utveckling?

En del barn har en generell utvecklingsförsening som kommer att visa sig tydligare ju äldre barnet blir. Med generell menas att den påverkar barnets intellektuella utveckling och att det i sin tur påverkar hur barnet utvecklas på många olika sätt.

I boken får du en beskrivning av vilka svårigheter som kan uppstå för dessa barn. Du får också förslag på hur ni pedagoger kan göra och tänka när ni söker lösningar samt stöd för hur ni får till en bra kommunikation med föräldrarna. I boken finns också en beskrivning av diagnosen Intellektuell funktionsnedsättning.

Beställ boken hos Natur och Kultur

Aktuellt

Nya kursdatum för Griffiths och SON

Nu finns nya kursdatum för både Griffiths och SON i november. Kurserna kommer att hållas digitalt under hösten. Båda kurserna kan också ges som uppdragsutbildningar. Är ni intresserade av det i er region, er arbetsgrupp eller er kommun: hör av er så kan vi diskutera...

läs mer

Tänka snabbt, tänka långsamt, tänka nytt?

För några år sedan fick vi ett mail från en rektor vi jobbat med tidigare. Hon skrev: ”Kan ni komma och hålla en VIS- utbildning i min nya skola? Det var först efter jag lämnade min gamla som jag förstod vilken effekt utbildningen hade haft hos oss och nu vill jag...

läs mer