Elever med svag teoretisk begåvning

Författare: Gunilla Carlsson Kendall
Publicerad: 2015-08-15
Antal sidor: 64

Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt och detta påverkar hur lätt och snabbt elever kan ta till sig kunskap. Kraven på denna förmåga har ökat mycket, både i skolan och i arbetslivet. Alla elever har inte samma förutsättningar från början – men de måste ändå få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. För att kunna ge alla möjligheter att utvecklas är det viktigt att förstå elevens förutsättningar och kunna ge stöd utifrån behov. Boken tar upp hur svårigheterna kan te sig, vad man kan göra för att stötta eleverna och tänka på i undervisningen.

Beställ boken hos Natur och Kultur »

Aktuellt

Nya kursdatum för Griffiths och SON

Nu finns nya kursdatum för både Griffiths och SON i november. Kurserna kommer att hållas digitalt under hösten. Båda kurserna kan också ges som uppdragsutbildningar. Är ni intresserade av det i er region, er arbetsgrupp eller er kommun: hör av er så kan vi diskutera...

läs mer

Tänka snabbt, tänka långsamt, tänka nytt?

För några år sedan fick vi ett mail från en rektor vi jobbat med tidigare. Hon skrev: ”Kan ni komma och hålla en VIS- utbildning i min nya skola? Det var först efter jag lämnade min gamla som jag förstod vilken effekt utbildningen hade haft hos oss och nu vill jag...

läs mer