Publicerat

Vi har författat såväl böcker som kapitel i böcker och mindre skrifter. Här finner du även länkar till tidskrifter och forum vi medverkar i, artiklar, filmer och poddar vi varit med i samt olika verksamheters hemsidor.

Snubbeltråden

Snubbeltråden

Snubbeltråden är skriven av Gunilla Carlsson Kendall för barn och ungdomar med diagnoser som ADHD och ADD.

läs mer

Hjärna i förskolan

Hjärna i förskolan

Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter.

läs mer

Beteendeproblem i förskolan

Beteendeproblem i förskolan

Konflikter och beteendeproblem är ofta vardag i förskolan. Den här boken visar hur personalen kan tänka och agera i mötet med barnen i en mängd utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande och handlar bland annat om att anpassa krav samt hantera konflikter och fysiskt våld.

läs mer

Lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande har visat sig vara framgångsrikt i hanterandet av konflikter och beteendeproblem. I denna bok presenteras lågaffektivt bemötande utifrån en mängd olika verksamheter och infallsvinklar.

läs mer

Utmaningar i förskolan. Att förebygga problemskapande beteenden

Utmaningar i förskolan. Att förebygga problemskapande beteenden

För många barn innebär vardagliga situationer och rutiner i förskolan mycket stora utmaningar. Nyckeln till att hjälpa dessa barn är rätt kunskap hos pedagogerna.

läs mer

Elever med neuropsykiatriska svårigheter – vad gör vi och varför?

Elever med neuropsykiatriska svårigheter – vad gör vi och varför?

Författare: Gunilla Carlsson Kendall Publicerad: 2015 Pris: 262 kr Antal sidor: 208 Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt? Medicinska diagnoser ger inte svar på frågan...

läs mer

Elever med svag teoretisk begåvning

Elever med svag teoretisk begåvning

Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt och detta påverkar hur lätt och snabbt elever kan ta till sig kunskap. Kraven på denna förmåga har ökat mycket, både i skolan och i arbetslivet.

läs mer

Förstå och arbeta med ADHD

Förstå och arbeta med ADHD

"Att förstå och arbeta med ADHD" är en lättläst bok som beskriver de svårigheter som elever med ADHD har i vardagen med fokus på skolsituationen.

läs mer

Aktuellt

Ny hemsida

Provivus nya hemsida publiceras med bloggen. Nu är även Tipsbanken anpassad för mobil och platta.

läs mer

Medverkar i…

Elevhälsan

Elevhälsan, där Gunilla Carlsson Kendall svarar på frågor

Autismforum

Autismforum, där David Edfelt sammanfattat aktuell autismforskning

Förskoletidningen

Förskoletidningen, där David Edfelt skriver en sida om utmaningar i förskolan i varje nummer sedan nr 1-2016.

Video

Hjälpa elever att lyckas
En föreläsning från konferensen Grav språkstörning i Uppsala 2015, där Gunilla Carlsson Kendall pratar om konkreta lösningar för hur man kan jobba i klassrummet.

Länktips

Artiklar

De svagbegåvade är tabu i skolan

Som en del i en artikelserie i SvD publicerades denna artikel med Gunilla Carlsson Kendall om svagbegåvning 15 oktober 2012

Förstå stökiga elever

Stökiga elever kan vara en stor utmaning för lärare. Hur ska vi förstå och arbeta med stökiga elever? Artikel från Lärarnas Nyheter publicerad den 1 november 2011.

Svagbegåvade barn - en stor osynlig grupp

Ladda hem denna rapport från Huddinge sjukhus, skriven av Ingrid Adolfsson och Gunilla Carlsson Kendall år 2000

"Rättvisa är att behandla barn olika"

Artikel i Special Nest med David Edfelt

De svagbegåvade är tabu i skolan

Som en del i en artikelserie i SvD publicerades denna artikel med Gunilla Carlsson Kendall om svagbegåvning 15 oktober 2012

Förstå stökiga elever

Stökiga elever kan vara en stor utmaning för lärare. Hur ska vi förstå och arbeta med stökiga elever? Artikel från Lärarnas Nyheter publicerad den 1 november 2011.

Svagbegåvade barn - en stor osynlig grupp

Ladda hem denna rapport från Huddinge sjukhus, skriven av Ingrid Adolfsson och Gunilla Carlsson Kendall år 2000

"Rättvisa är att behandla barn olika"

Artikel i Special Nest med David Edfelt

I stressen finns en risk att föräldrar och pedagoger blir arga på varandra

Artikel i Special Nest med Gunilla Carlsson Kendall. (Kräver prenumenation)

Det är tabu att tala om intelligens

Artikel i Special Nest med Gunilla Carlsson Kendall

Kjeft gjør større skade enn nytte

Artikel i norska nättidningen för föreskolan Barnehage.no med David Edfelt, 160414

Ny sajt – så kan du stötta eleverna

Skolvärlden skriver om Tipsbanken 150121

Utbildade pedagoger nyckel till lyckad dag på fritids

Gunilla Carsson Kendall i Fria tidningar 151220.