Uppdragsutbildning
Vi har en mängd olika föreläsningar och skräddarsyr gärna utifrån verksamhetens behov. Här nedan beskriver vi våra olika föreläsningar. Kolla även gärna in våra populära processutbildningar: Verksamt i skolan och Verksamt i förskolan.
Vi har genom åren föreläst för: förskolor, skolor, fritidshem, psykiatri, somatisk vård, socialtjänst, habilitering, boenden, vuxenutbildningar, ledningsgrupper, statliga myndigheter, privata företag och ideella organisationer.
Utgångspunkten är ökad förståelse och praktiska konkreta strategier för att förebygga och hantera utmaningar i vardagen i arbetet med barn, ungdomar och vuxna.
Kontakt
Här kan du kontakta oss om du är intresserad av att anordna en föreläsning
Inledning
För en del personer innebär vardagen stora utmaningar. Många av de situationer personal upplever svåra att hantera är kopplade till att kraven är högre än de förmågor och färdigheter individen besitter i stunden. Barn utvecklas i olika takt och som vuxna är variationen stor mellan olika personer. Att återkommande uppleva tillkortakommanden sätter sig på självförtroendet och kan i vissa situationer skapa stress som leder till olika reaktioner och olika handlingar.
Kunskapen har ökat om hur vi kan förstå det som sker i vardagen och vad vi kan göra för att hantera svåra och utmanande situationer samt hur vi ska förebygga att de uppstår.
Våra föreläsningar kombinerar förståelse och praktiska, konkreta strategier för att underlätta vardagen.
Vilka föreläser vi för?
Förskolor, skolor och fritidshem, psykiatriska enheter, somatisk vård, habiliteringsverksamheter, socialtjänst, boenden, enheter för vuxenstuderande, trafikskolor och andra verksamheter.
Några exempel på vanliga föreläsningar (se mer utförligt nedan):
Samtliga föreläsningar kan anpassas till verksamhetens målgrupp och vardag.
Vi gör hela tiden nya föreläsningar – fråga oss om du önskar någon specifik inriktning.
Blandat ur innehållet från olika föreläsningar:
Några populära föreläsningar
Föreläsningarna görs oftast som halvdagar/kvällar (3 timmar) men kan kortas eller utökas till heldagar samt anpassas till olika grupper.
Utmaningar i förskolan
För en del barn innebär förskolans vardag stora utmaningar. Många av de situationer pedagoger upplever svåra att hantera är kopplade till att utvecklingen av förmågor och färdigheter sker i så olika takt för olika barn. Vardagliga situationer såsom samling och måltider, lek och skapande, övergångar och val kan leda till att barnet upplever misslyckande. I dessa stunder är det inte ovanligt med beteenden som ställer till det för såväl barnet, kamraterna som personalen. Men vad är det som leder till problemskapande beteenden? Hur tar du kommandot i kritiska situationer? Och hur kan du öka de positiva stunderna?
Lågaffektivt bemötande i förskolan
Att hantera och förebygga utagerande beteende och utbrott
För en del barn är vardagen i förskolan återkommande en utmaning. Konflikter och frustration kan uppstå i såväl rutinsituationer som samvaro och lek. Ibland är det lätt att se vad det är som upprör och när, men ibland upplevs det omöjligt. För vissa barn stiger ilskan till en nivå där barnet förlorar kontrollen över sig själv. Det är då vi ser barn som exempelvis förstör, slåss, kastar saker eller rymmer. Hur bör du göra för att hantera dessa situationer, men framförallt att förebygga så att de inte uppstår igen?
Lågaffektivt bemötande i skolan
Att hantera och förebygga utagerande beteende och utbrott
För en del elever är skolvardagen fylld av utmaningar och misslyckanden. Konflikter och frustration kan uppstå i många situationer. Ibland är det lätt att se vad det är som upprör och när, men ibland upplevs det omöjligt. Iblan stiger ilskan till en nivå där eleven förlorar kontrollen över sig själv. Det är då vi ser elever som exempelvis förstör, slåss, kastar saker eller rymmer. Hur bör du göra för att hantera dessa situationer, men framförallt att förebygga så att de inte uppstår igen?
Att lyckas i svåra möten med vårdnadshavare
Samtal och kontakt med vårdnadshavare är en viktig del i verksamheter som arbetar med barn och ungdomar. Ofta fungerar det bra och känns lätt men ibland uppstår svårigheter i kommunikationen och synen på vad som behöver göras. Känslor av obehag och frustration är inte ovanliga. I svåra lägen är nödvändigt att finna en framkomlig väg tillsammans. Samtalet är ett viktigt verktyg men hur gör du för att det ska bli konstruktivt och leda framåt. Hur kan du se till att relationen till vårdnadshavaren inte spricker? Varför blir en del relationer så svåra och vad kan du göra för att skapa en positiv utveckling?
Barn och ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser
Barn och ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser hamnar oftare i problemskapande situationer än sina jämnåriga. Att anpassa vardagen i förhållande till den som har en funktionsnedsättning är nödvändigt. Men hur förstår vi varför det blir som det blir? Hur kan vi stötta dessa barn och ungdomar att nå längre och öka möjligheten till lärande, välmående och samvaro med andra.
Ett framgångsrikt arbete som resurspedagog i skolan
Att hantera och förebygga problemskapande beteenden
Många elever upplever återkommande misslyckanden i vardagliga skolsituationer. Det gäller såväl elever med som utan diagnoser. Som resurspedagog är det viktigt att förstå vad som leder till att utmaningarna blir så stora. I stunden behöver eleven/eleverna stöttning och det gäller att kunna avväga hur mycket hjälp som behövs. Målet är att så småningom klara av utmaningar alltmer på egen hand – en process som går olika fort. Lärande och välmående ligger hela tiden i fokus och resurspedagogen har många gånger en helt avgörande betydelse för att vända en utmaning till en framgång. Att eleven upplever sig lyckas är helt nödvändigt för att tillgodogöra sig såväl undervisning som nya strategier för att hantera vardagliga utmaningar. Det finns alltmer kunskaper om vad som är viktigt för att lyckas i detta ofta svåra uppdrag.
Elever med neuropsykiatriska svårigheter – vad gör vi och varför?
Många pedagoger upplever att de inte har tillräcklig utbildning när det gäller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och är osäkra på hur de ska förstå de svårigheter de ser. Lärarutbildningen innehåller endast lite specialpedagogik och även om man känner till diagnoserna och vet ungefär vad de innebär kan det vara svårt att se hur hjälpen ska utformas i den konkreta skolvardagen. Utbildningsdepartementet har också uppmärksammat detta och lagt förslag om hur kompetensen ska kunna förstärkas.
För att hitta strategier som fungerar i klassrummet behövs kunskap om de underliggande svårigheterna som eleverna kan ha men också medvetenhet om vilka situationer under skoldagen, eller moment i arbetet, som kan vara särskilt utmanande. Alla individer är dessutom olika. Det som blir besvärligt för en elev kanske inte är det för en annan.
Svårt med teoretiskt tänkande
Hur märks svårigheterna och hur kan vi stötta lärandet?
Kraven på förmågan att ta till sig teoretisk kunskap ökar i skolan och fokus på längre och mer teoretiska utbildningar är stor i samhället. En del har mycket lätt för att lära sig och andra har det betydligt svårare. Dessa svårigheter kan ofta ses redan i förskoleåldrarna men får större betydelse ju längre upp i skolan som eleven kommer. En del barn och ungdomar har en lindrig funktionsnedsättning på detta område, som upptäcks sent under skolgången eftersom de kunnat dölja sina svårigheter. Andra har en intellektuell kapacitet som ligger inom det normala området, men där kraven successivt ändå blir för höga för dem.
Att vi inte uppmärksammar svårigheter med teoretisk tänkande tillräckligt kan innebära att barn och ungdomar ställs inför överkrav under många år. Konsekvenserna kan bli stora för individen. Därför behöver vi bli bättre på att uppmärksamma elever med dessa svårigheter och använda oss av de strategier som kan hjälpa elevens lärande.
Provivus AB
Utbildning, handledning och utveckling
David Edfelt, leg psykolog, 0730 87 87 85
Gunilla Carlsson Kendall, leg psykolog, 070 795 41 04